Zoeken
  • rimkekoper

Fibromyalgie – 11 Leefstijl Tips

Bijgewerkt: jan 19

Handreikingen voor een gezondere leefstijl

Heb je last van chronische pijn? Dit is wat mij hielp om, over een periode van een aantal jaren, te herstellen van fibromyalgie (1). Deze tips komen voort uit mijn persoonlijke ervaring en zijn niet bedoeld als vervanging voor andere behandelingen. Het is iets wat je er naast kunt doen. Raadpleeg bij klachten je huisarts en ga op zoek naar een gespecialiseerde behandelaar.


Chronische ziekte kan een uitnodiging zijn om steeds fijnzinniger af te stemmen op je innerlijke kompas. Ieder heeft haar / zijn eigen pad. Wat voor mij werkte hoeft voor jou niet te werken. Stem af op jouw kompas, vertrouw het en leer erop te varen.


1. Fibromyalgie en voeding

Als startpunt kun je nemen: meer groene groenten, knollen, peulvruchten, noten, zaden, fruit, water, kruidenthee. Geen suiker, minder gluten, dierlijke producten, koffie, bewerkt en gefrituurd voedsel. Het is van belang de juiste zuur – base balans te herstellen in het lichaam en inname van toxische en belastende stoffen te minimaliseren. Op internet zijn schema's te vinden met voedingsmiddelen die meer zuur en meer basisch zijn. Zie bijvoorbeeld www.zuurbasekennis.nl .


Mensen met fibromyalgie hebben vaak darmklachten. Probeer uit wat werkt voor jouw lichaam, ieder lichaam is uniek en heeft net iets anders nodig. Monitor de reactie van je lichaam op wat je eet. Wellicht werkt het in de zomer goed om dagelijks groene sappen en smoothies te nemen, en heb je in de winter meer verwarmend voedsel nodig met gember en andere verwarmende kruiden en specerijen. Voldoende inname van mineralen als magnesium en kalium is belangrijk. Evenals vitaminen, eventueel met behulp van (biologische) supplementen. Ik ben geen voedingsdeskundige, maar met deze basis kom je een heel eind. Voor meer gedetailleerde informatie kun je contact opnemen met een orthomoleculair arts of darmtherapeut.


2. Verminder stress

Stress speelt vaak een grote rol bij fibromyalgie. Kijk wat de stress veroorzakers zijn in je leven en hoe je deze kunt minimaliseren. Neem elke dag voldoende ontspanning, rust en slaap, en zeg nee tegen dat waar je geen energie voor hebt. Wees daarin eerlijk naar jezelf. Zo kun je je dagelijkse stress niveau omlaag brengen. Doe leuke dingen waar je energie van krijgt. Wandel in de natuur. Ga dansen, zingen, spelen, gek doen, doe iets creatiefs, laat je energie stromen en lach!

Let ook op wat je tot je neemt qua media. Word je er ontspannen van of raak je gestrest van het kijken van het nieuws of een spannende of dramatische film? Maak dagelijks tijd voor meditatie of yoga nidra. Er zijn hele fijn yoga nidra geleide meditaties te vinden op youtube.


3. Grenzen

Je grenzen helder krijgen is van levensbelang. Mensen met chronische pijn hebben regelmatig moeite met het herkennen en bewaken van hun eigen grenzen. Er is dan een naar buiten gerichte aandacht, vaak veel empathie voor de ander, neiging om te zorgen voor de ander, waarbij het makkelijk is om het contact met jezelf te verliezen. Je voelt dan niet meer waar je grenzen zijn, wat je wel en niet wilt, wat wel en niet goed is voor jouw lichaam. Je kunt dan ook makkelijk over je (fysieke of emotionele) grenzen gaan. Wees hiervan bewust en sta regelmatig stil bij wat wel en niet goed voelt voor jou, waar dus jouw grenzen zitten. Respecteer je grenzen in het dagelijks leven en communiceer ze in contact met de ander. Wanneer je nee zegt tegen dat wat niet goed voelt of te veel is voor jou, zeg je ja tegen iets anders, je eigen gezondheid. Het beoefenen van Feldenkrais of Yoga therapie kan helpen je fysieke grenzen te gaan ontdekken.


4. Balans in relaties

Geeft jouw relatie (met partner, vrienden, familie of collega's) jou energie of kost het vooral energie? Geef je jezelf weg door te pleasen en overmatig aan te passen? Is er balans tussen geven en ontvangen? Wat heb jij nodig? Wat kun je wel en niet geven aan de ander? Hoe kun je de balans herstellen zodat jij meer energie behoudt? Onderzoek dit. Breng het in contact met de ander door te communiceren wat jouw wensen, behoeften en grenzen zijn. En neem verantwoordelijkheid voor jezelf en wat jij nodig hebt.


5. Lichaamsbeweging bij pijn

Ook al is er pijn, zorg dat je blijft bewegen. Van te veel stil zitten worden de klachten alleen maar erger. Rustig bewegen kan bijna altijd, en is heilzaam voor lichaam en geest. Loopmeditatie heeft mij geholpen tijdens een zware hernia. Zeer langzaam lopen, afgestemd op de ademhaling. Op een inademing zet je een stap met links, op een uitademing met rechts. Bij elke stap zeg je in gedachten een mantra bijvoorbeeld: Lotus – bloem. Of: Ik ben hier – ik ben thuis. Of: Ik ben liefde – ik laat angst los. Meteen een mooie oefening in geduld.

Natuurlijk zijn ook zachte yoga, tai chi, fietsen, zwemmen in warm water e.d. aan te raden. Bij meer belastbaarheid is het nuttig om je spierkracht op te bouwen door krachttraining. Laat je adviseren door een fysiotherapeut of sportinstructeur. Belangrijk is dat je blijft voelen in je lichaam wat je aankunt en wanneer het genoeg is. Jij bent degene die jouw grenzen voelt.


6. Lichaamsbewustzijn

Bij chronische pijn heb je wellicht de neiging om je lichaam niet te willen voelen. Je gaat deels 'uit' je lichaam als het ware. Je bent dan meer in je hoofd en niet meer voelend aanwezig in je lijf. Dit kan voor innerlijke onrust zorgen en verergert op den duur de pijn. Leer en oefen om voelend aanwezig te zijn in je lichaam. Ook al is er pijn. Neem een paar momenten op de dag waarop je bewust in contact gaat met de pijn. Voel het maar even helemaal. Ga er helemaal in met je aandacht. Geef het ruimte. Rustig en met aandacht in en uitademen zal helpen hierbij aanwezig te blijven. Lieve woorden zeggen tegen jezelf helpt ook.

Neem zo ook momenten waarop je jezelf een aangename fysieke ervaring geeft. Streel je handen of je arm als dat geen pijn geeft. Trakteer jezelf op een zachte (voet)massage, een warm bad of sensuele aanraking. En voel hoe fijn dat voelt in je lijf. Maak er een gewoonte van om op vaste momenten 'in te checken' met je lichaam. Bijvoorbeeld tijdens het eten koken. Terwijl je aan het aanrecht staat voel je je voeten, benen, bekken en buik. Adem er naartoe en voel hoe het daar voelt. Hoe vaker we bewust in ons lichaam voelen wat er te voelen valt, des te makkelijker wordt het. Werk je veel achter de computer? Neem dan regelmatig pauze om even te bewegen.


7. Emotioneel bewustzijn

Word je bewust van je emoties. Wanneer een emotie opkomt, geef het ruimte. Voel in je lichaam welke sensaties er zijn. Adem. Wees lief voor jezelf. Er hoeft niets te veranderen. Verwelkom de emotie als een kind dat verdwaald was. Emoties zijn richtingaanwijzers, ze laten zien waar er ruimte nodig is, waar er een verlangen zit. Wanneer we bewust zijn van onze emoties kunnen we met ze werken. Je kunt je hierbij laten ondersteunen door een lichaamsgerichte coach of therapeut waarbij je je prettig voelt.


8. De adem als hulpmiddel

Misschien ken je dat, dat je ineens beseft dat je onbewust je adem inhoud. En hoe fijn het is om dan weer even diep te ademen. Wanneer er langdurig pijn of stress is, houden we vaker onze adem in. Op deze manier proberen we het ongemakkelijke gevoel weg te drukken. Dit is een overlevingsmechanisme wat je ooit hielp om te gaan met de pijn. Maar als je dit lange tijd blijft doen zal het de stress en pijn verergeren.

Stress vermeerdert toxinen in het lichaam, een goede ademhaling voert toxinen af.


Ademen stimuleert de processen van onze organen, cellen, spieren, huid, bloedsomloop en stofwisseling. Optimale zuurstofopname draagt bij aan een gezonde zuur-base balans. Door bewust te leren ademen en je natuurlijke ademhaling te herstellen kun je veel voordeel behalen voor je gezondheid. Het vermindert stress en pijn en ondersteunt het zelf genezend vermogen van het lichaam. Voor meer informatie over het waarom en hoe van ademwerk zie link.


9. Contact met het hogere

Maak contact met je ziel en met God, de Bron van het leven, Great Spirit, of hoe jij de Goddelijke energie wilt noemen. Onderzoek welke ingang tot deze grotere energie, dit grotere veld van oneindige liefde en wijsheid, werkt voor jou. Mediteren, bidden, naar de sterren kijken, het maakt niet uit. Maar wanneer je deze Goddelijke energie voelt, geeft dit steun en wordt je hart gevuld met liefde. Je bent niet alleen. Je hoeft het niet alleen te doen. Reik uit en vraag om wat je nodig hebt. Trouwens niet alleen aan God, je gidsen, engelen en het universum, maar ook gewoon aan je buurvrouw en vriendin.


10. Gedachtenkracht

Onze gedachten hebben scheppende kracht. Blijf niet te veel malen over wat er mis is in je leven. Oefen in plaats daarvan dagelijks dankbaarheid. Dit verhoogt je positieve emoties en opent je hart. Schrijf bijvoorbeeld in een dagboekje of bedenk ‘s avonds wanneer je gaat slapen 3 of 10 dingen waar je dankbaar voor bent. Vanuit die staat van dankbaarheid en liefde kun je gaan visualiseren wat je nog wenst in je leven.

Er is nu al zo veel om dankbaar voor te zijn, en wat zou jou nog meer vreugde geven? Oefen regelmatig in het visualiseren van wat je WEL wilt. En leef je in met al je cellen. Voel in je hart de vreugde en dankbaarheid alsof je dit al hebt / ervaart in je leven. Wanneer je in een staat van positieve en hoog vibrerende emoties verkeert, open je je voor het veld van oneindige mogelijkheden. Blijf je in het dagelijks leven richten op het positieve en dat waar je dankbaar voor bent.


11. Zelfliefde

Wees bewust van wat je nodig hebt en zorg goed voor jezelf door hieraan gehoor te geven. En vooral: Wees Lief voor Jezelf!! Vervang negatieve zelf-praat door positieve en bemoedigende woorden. Word je eigen grootste fan (ben ik zelf ook nog mee aan het oefenen). Accepteer waar je nu bent en omarm jezelf. Sta jezelf toe fouten te maken in het leven en ervan te leren. Je doet het helemaal goed en je hebt elke dag een nieuwe mogelijkheid om te kiezen voor zelfliefde. Werkelijke transformatie heeft tijd nodig. Gun jezelf die tijd. Wees zacht voor jezelf en erken dat elke kleine stap vooruit zo waardevol is. Speel met de kleine jij, het kind dat nog steeds in je woont. Innerlijk kind werk is een belangrijke sleutel om oude emotionele pijn te helen en levensvreugde terug te vinden. Geniet van de kleine en mooie dingen in je leven.


Er is hulp

Natuurlijk is er nog veel meer te zeggen over al deze onderwerpen. Er zijn tal van goede boeken, workshops en podcasts hierover. Vind je het best wel veel om in je eentje te doen allemaal? Dat snap ik. Zoek hulp. Er zijn heel veel fijne (lichaamsgerichte) coaches en therapeuten die je bij deze verander processen kunnen ondersteunen. Blijf ook uitreiken naar de mensen in je netwerk en vraag ze om hulp als je dat nodig hebt.


In een persoonlijke (online) sessie kan ik met je mee kijken, en kunnen we samen op ontdekkingstocht gaan naar dat wat jij nodig hebt. En hopelijk heb je hier al iets aan als startpunt. Wil je meer informatie, neem gerust contact met me op.


Veel ontspanning, levensvreugde en gezondheid gewenst!


Rimke Marije Koper

rimke_koper@hotmail.com


Voor mijn persoonlijke verhaal zie: Van Chronische Pijn en Lyme en naar Lekker in mijn Lijf.


Voetnoot (1)

Tijdens dit proces bleek bij mij een langdurige lyme infectie mee te spelen. Lyme is een complexe ziekte die een meervoudige aanpak vraagt. In dit overzicht laat ik lyme dan ook even buiten beschouwing, hoewel deze tips ook bij lyme van groot nut zullen zijn. In geval van (vermoeden van) lyme raad ik je aan een gespecialiseerde behandelaar te zoeken die bij je past.



114 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven